Hírek, események

Az ismeretlen autizmus

Egyáltalán nem ritka betegség
Az autizmusról, egy szakember szemével

gg, szz

Az ismeretlen autizmus címmel tart előadást dr. Halász József orvos, mentálhigiénés szakember, gyermek- és ifjúságpszichiáter november 23-án, 14 órakor a Pedagógia Szakkönyvtárban. Elsősorban szakembereknek, főként gyógypedagógusoknak, pedagógusoknak szól az előadás, de számítanak a szülők érdeklődésére is.  Érthető, ha az érintett családok többet akarnak megtudni erről a jelenségről, és kérdezni, konzultálni szeretnének róla, elmondani a saját, autizmussal kapcsolatos tapasztalataikat.
Az ismeretlen autizmus: a cím korántsem véletlen.
 -- Akadnak ugyanis olyan tünetek, amelyek láttán nem is gondolnánk, hogy autizmussal állunk szemben – mondta erről Halász József --, hiszen a filmek révén élnek bizonyos berögződések, amelyek alapján az autizmust emlegetjük. Például, ha a gyerek nem néz a szemünkbe vagy nehezen követi az instrukciót…
Nos, annak idején különösen az Esőember című híres film révén irányult rá a figyelem az autizmussal élőkre, a problémáikra. Azonban az autisták 10 százalékánál figyelhető meg csak valamiféle különleges képesség, olyan, mint amilyet az Esőember magasan funkcionáló, autista főszereplőjénél láthattunk. A szakember szerint előfordulhat, hogy nem csak a magas intellektusú autisták között találunk különleges képességű embereket. Megesik, hogy valaki  „határeseti intellektuális képességgel” is kiemelkedő valamiben: például jól rajzol – ez a tehetség sok szempontból segítheti a boldogulását. Ugyanakkor a laikusok többsége hajlamos csak a filmben látottak alapján tekinteni az autizmussal élőkre.
Valójában ez a betegség igen összetett. Arról, hogy egy gyerek valóban autista-e, kizárólag szakember dönthet – hangsúlyozta dr. Halász József, akit  arra kértünk, említsen olyan tüneteket, amelyek alapján a szülőnek célszerű szakemberhez fordulnia:
-- Jelzésértékű, ha a gyereknek megkésett a beszédfejlődése, egy bizonyos korig nem alakul ki a szóbeli kifejezőkészsége. De az is jellemző lehet, ha közösségbe kerülve nehezen fogadja be a kéréseket, instrukciókat, a csoportos játékba nem nagyon kapcsolódik be, a napirendet nem követi. De érdemes konzultálni a szakemberrel akkor is, ha úgy vesszük észre, hogy a gyerek nagyon érzékeny bizonyos külső ingerekre: például rosszul tűri a zajokat, igen válogatós az étkezésben… Persze, szó sincs arról, hogy az említett esetekben feltétlenül autizmusról lenne szó. Csupán ezek is jelezhetik az érintettséget.
Ami az autizmus kezelését illeti: nem ismert olyan intenzív terápia, amely rövid idő alatt megváltoztatna mindent. A szakemberek főleg az életminőség javítására törekednek, és segítenek elérni a teljes funkcionalitást. Ha valaki nem tud beilleszkedni a közösségbe, meg kell teremteni a módját annak, hogy valamelyest mégis képessé váljon erre. Azt, hogy mennyire éljenek szegregáltan vagy integráltan az érintett gyerekek, az mindig egyéni. Halász doktor azt mondja, ő a maga részéről az integráció híve, de – ez mindig a gyermektől függ – előfordul, hogy valakinek egy  speciális intézmény biztosítja a fejlődéséhez, a  megfelelő életminőséghez a legjobb környezetet.
Annyi bizonyos, hogy az autizmusról azért nagyon fontos beszélni, mert a gyerekek egy százalékát érinti – ami azt jelenti, hogy egyáltalán nem nevezhető ritka betegségnek -- tudtuk meg Halász doktortól. Szerencsére, a gyógypedagógusok szisztematikus képzést kapnak a betegségről, sőt, ma már van olyan szakirány is, amely kifejezetten az autizmus spektrumzavarban érintett gyerekekkel foglalkozik. A pedagógusképzés ezzel nem foglalkozik, de akadnak pedagógusok, akik lelkesedésből, önerőből eljárnak az ezzel kapcsolatos továbbképzésekre, hiszen ők is találkozhatnak munkájuk során a tünetekkel. Az előadás pedagógusoknak, szülőknek, nevelőknek egyaránt igyekszik segíteni: szó lesz a  tünetekről, az autizmus felismerésének nehézségeiről, de tanácsokat is hallunk, miként lehet az autista gyerekekkel bánni,  életminőségüket javítani.
Dr. Halász József általános orvosi diplomáját 1998-ban szerezte a Semmelweis Egyetemen, ahol az Idegtudományok Doktori Iskolában 2004-ben Ph.D. fokozatot is szerzett. A  későbbiekben biomenedzser, gyermek- és ifjúságpszichiátria, mentális egészség,  operatív menedzsment tanulmányokat folytatott. Jelenleg gyermek- és ifjúságpszichiátria szakrendelést vezet a székesfehérvári   CMED Rehabilitációs és Diagnosztikai Központban, a Fejér Megyei Pedagógia Szakszolgálat konzulense, a Vadaskert Gyermekpszichiátriai Kórház tudományos tanácsadója, az Óbudai Egyetem egyetemi docense, a Semmelweis Egyetem Ph.D. oktatója. Szűkebb szakterülete a szociális viselkedés szabályozása, ezen a területen 20 éve folytat kutatómunkát is.



További híreink

Eredményhirdetés

A magyar kultúra napjára készült kvízünk nyertesei: ...

2020. február 11.

Eredményhirdetés és megoldókulcs

Pedagógiai Szakkönyvtárunk kiárusítást tart 2020. február 5-14. között leselejtezett könyveiből.

2020. február 5.

Csillagképek adventi üzenete
(az évkör lelki folyamatai).
Májer Ágnes meseterápiás szakemberrel

2019. december 9.
Beszélgetés Garai Orsolya életvezetési tanácsadóval

2019. december 2.

Kvízek

Várjuk javaslataikat júniusi kosarunkba


Online elérhető adatbázis és e-könyvek

Filmes-téka

Újra nyitva a Vörösmarty Könyvtár

forrás: Fehérvár Médiacentrum

Könyvtárteraszok nyíltak

forrás: Fehérvár Médiacentrum

Könyvet házhoz

forrás: Fehérvár Médiacentrum

További videók

Könyvajánló

EFOP-3.7.3-16-2017-00106

Az én könyvtáram


A "Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek" című program országos hatókörű könyvtári projektje