Cookie Consent by Free Privacy Policy website

Hírek, események

Fantázia. Tudás. Hobbi.

Könyvtári órák, élményekkel

Játékos feladatok, raktártúra

gg

A Vörösmarty Mihály Könyvtár fontosnak tartja, hogy a diákokat megismertesse a könyvtár működésével, és megtanítsa őket arra, hogy tudjanak élni mindazokkal az információszerzési lehetőségekkel, amelyeket az intézmény nyújthat. Már az általános iskolások számára is ajánlott a gyermekkönyvtár alaposabb feltérképezése: a könyvtárnak az a tapasztalata, hogy az alsó tagozatos osztályok örömmel is jönnek a tanító nénikkel. Ám a középiskolások számára szinte elengedhetetlen, hogy biztonsággal eligazodjanak a könyvtárban, és azt is megtapasztalják: az intézmény igazi, nagyszerű tudásbázis, amelynek révén hiteles információ-forrásokra lelhetnek. Ezért kínálnak számukra – az iskolákon, a pedagógusokon keresztül – könyvtárbemutató és könyvtárhasználati órákat.

Akadnak Fehérváron is hat- és nyolcosztályos gimnáziumok, így aztán a kisgimnazisták és a felsőbb évfolyamok diákjai más-más könyvtárismereti foglalkozáson vehetnek részt, hiszen a könyvtárosok igazodnak az életkori sajátosságokhoz, egy-egy osztály fejlettségi szintjéhez. A hatodikos, hetedikes, nyolcadikos korosztályt a gyermekkönyvtárban és a helyismereti gyűjteményben kalauzolják a könyvtárosok.

– Ami a 9-10. osztályosokat illeti: ők velem vagy Varga Lilla kolléganőmmel barangolhatják be a felnőtt kölcsönző részleget, Domoszlai Krisztina pedig – a zenei és számítógépes részlegben – egy QR-kódos könyvtárhasználati vetélkedőre invitálja a gyerekeket – meséli Simonicsné Tóth Krisztina könyvtáros. (Ő tartja a kapcsolatot azokkal pedagógusokkal, akik szívesen elhozzák a könyvtárbemutatókra az osztályokat). – A 11-12. osztályosok szintén láthatják a kölcsönző működését, ezzel párhuzamosan viszont Lászlóné Lakner Lilla segítségével a tanulmányaikhoz rendkívül hasznos internetes adatbázisok használatát ismerhetik meg. Van közöttük olyan adatbázis, amit a Vörösmarty Könyvtárban, itt, a helyszínen, vagy éppen beiratkozott olvasóként, otthonról, internetről is elérhetnek. A diákok így megtapasztalják, hogy nem „csak” rengeteg kötet, folyóirat tárháza az intézmény, hanem egyúttal fontos tudásbázis is, amire támaszkodva könnyedén beszerezhetőek a hiteles információk. Erre az ismeretre a későbbi tanulmányaik során különösen nagy szükségük lesz, akkor, amikor már önállóan kell kutatniuk egy-egy témában, vagy szakcikkeket kell olvasniuk egy dolgozat megírásához. A könyvtárismereti órán láthatják például, hogy az interneten is könnyedén lapozgathatnak olyan lexikonokban, amik a könyvtárban nem is kölcsönözhetők – csupán az olvasótermi példányt üthetik fel a látogatók.

Ami a felnőtt kölcsönző megismerését illeti: Krisztina azt mondja, a diákokkal bejárják az egész területet, a ruhatártól kezdve a különlegességeket rejtő tömörraktárig. A középiskolások megtudhatják, hogyan, miféle csoportosításban helyezik el a könyveket a polcokon (szakirodalom, szépirodalom), együtt sorra veszik a szépirodalomhoz tartozó kiadványokat, megkeresik, hol van a középiskolásoknak szánt kötelező irodalom, és hol vannak a romantikus regények vagy épp a fantasy. Kiderül a beszélgetésen, hogy mi az a jelzet, megkeresik a diákok azt a helyet a polcon, ahol az ő könyveik lennének, ha történetesen könyvet írnának. Megbeszélik, hogy a tájékoztató nyilak mit jelölnek, mi az a terület, ami a résztvevő diákokat érdekli a kínálatból. Majd az egész csapat a galérián köt ki, okostelefonjaikon megnézik a honlapot, a könyvtár programkínálatát, kipróbálják, hogyan lehet az online-katalógusban böngészni. Megbeszélik, hogy közösségi szolgálatra is lehet jelentkezni a könyvtárba, és miféle feladatokat lehet ezzel kapcsolatosan vállalni: nem csak a könyvek elrendezésében, a jelzetek ragasztásában tudnak a közösségi szolgálatos diákok segíteni, hanem akár – ha van kreatív ötletük – a könyvtár népszerűsítését célzó kisfilmet is készíthetnek a Facebookra. És így tovább, a könyvtárhasználati órán lehet mászkálni, bejárni a különböző részlegeket és tájékozódni, megismerkedni a kötészet munkájával, megnézni a több mint fél évszázada működő könyvtári liftet. Játékos feladatokkal is igyekeznek élményszerűvé tenni az ismereteket…

– Általában két csoportban, kétszer 45 percben foglalkozunk egy osztállyal, ezért célszerű dupla órát áldozni erre – mondja Simonicsné Tóth Krisztina. Úgy látjuk, hogy ennek nyomán sokan visszatérnek hozzánk, hogy beiratkozzanak, olykor a szüleik kíséretében. A könyvtári órákkal az a legfontosabb célunk, hogy a fiatalok olvasó, gondolkodó, hiteles információforrásokat használó emberekké váljanak, és otthonosan mozogjanak a könyvtárban.

Kapcsolat:
simonicsne@vmk.hu

További híreink

A középiskolás korosztályt érdeklő könyvek, őket érintő témák. Az aktuális olvasmány Linn Skåber - A szívem egy bezárt bódé.

2024. május 2. (csütörtök) 16:30

A középiskolás korosztályt érdeklő könyvek, őket érintő témák. Az aktuális olvasmány Linn Skåber - A szívem egy bezárt bódé.

2024. május 2. (csütörtök) 16:30

A középiskolás korosztályt érdeklő könyvek, őket érintő témák. Az aktuális olvasmány Linn Skåber - A szívem egy bezárt bódé.

2024. május 2. (csütörtök) 16:30

2024. március 22-én rendeztük meg könyvtárunk olvasótermében a 2023/2024-es tanév prezentációs versenyét.

Gallai Virág előadása Rejtő Jenő életéről, munkásságáról, regényeiről, verseiről és bohózatairól.

2024. április 10. (szerda) 17:00

Hallgasson ránk!

Smartlibrary - Okoskönyvtár

Kvízek

Kívánságkosár

ARANYBULLA-WEBARCHÍVUM

Helyismeret


Filmes-téka

Értékmentés a kultúrában

forrás: Fehérvár Médiacentrum

TOP-7.1.1-16-H-ERFA-2019-00463

EFOP-3.7.3-16-2017-00106

Az én könyvtáram